Indický dhal zo žltej šošovice

S receptom na šošovicový indický dhal som dlho experimentovala. Skúšala ho s vývarom, červenou šošovicou, celým rímskym kmínom… Nakoniec som skončila pri tomto jednoduchom recepte, ktorý som si vyžiadala od Inda, ktorého som stretla na cestách. On odporúčal všetko pripravovať na ghee, ako to robí jeho vegetariánska rodina, ja ako vegán ghee neuznávam, takže budeme používať olej a recept na dve porcie dhalu bude vegánsky.

Na indický dhal budete potrebovať:

– 200g žltej šošovice
– 2PL repkového oleja
– 1PL mletého rímskeho kmínu
– 1/2 PL kurkumy
– 1ČL soli
– rajčiny

Už z týchto ingrediencií dokážete uvariť základný dhal, použiť ale môžete ešte:

– 1 čili paprička alebo čili vločky
– cibuľa a cesnak
– 1/2PL mletého koriandru
– čerstvé listy koriandru
– čierne korenie
– 1PL garam masala
– mrkva, batáty

Začínam tým, že si šošovicu premyjem a nechám ju namočenú vo vode tak dlho, ako si to môžem dovoliť. Tak urýchlime varenie.

Teraz ak chcete použiť cibuľu a cesnak, môžete začať tým, že ich opražíte na oleji ako základ pre dhal. Ja som v recepte od známeho dostala inštrukcie nechať tento krok na záver a opražiť cibuľu a cesnak s celým rímskym kmínom a rajčinami v extra panvici a pridať ich až na vrch dhalu pri servírovaní.

Postup na dhal zo žltej šošovice:

Preto začnem že si scedenú sošovicu pridám do hrnca zalejem 3-4 šálkami vody, pridám soľ, rímsky kmín, kurkumu a čili vločky (štipku). Kurkuma je pre mňe veľmi špeciálne korenie, neprežente to s ňou, ale skúste pridať trochu do každého jedla spolu s čiernym korením. Prečo, sa dozviete napríklad tu v článku od Kurkumánie.

Teraz nechám všetko variť na silnom plameni pod pokrievkou, až kým nie je šošovica rozvarená na kašu, ak mám čas čakať. Vtedy je dhal najlepší. Na záver sa hodí trochu korenia garam masala, ak ho máte, a kludne rajčiny, ktoré sa rýchlo rozvaria.

Po asi 15 minútach varenia na najsilnejšom plameni môžete dhal servírovať. Na vrch môžete pridať opraženú cibuľu s rajčinami, ako som spomínala, a samozrejme čerstvý koriander. Ale môžete vynechať aj celé praženie s cibuľou a cesnakom a užiť si rozvarený dhal len tak. Je to neskutočne jednoduchý recept, ktorý chuťovo uspokojí aj sám o sebe.

A keď vám bude chutiť, tak skúšajte ďalšie možnosti, pridávajte, čo vás napadne. Batáty sú moja obľúbená extra prísada. Skúste aj trochu kokosového mlieka a experimentujte! Na mojom youtube nájdete aj trochu inú verziu na dhal, kde sa šošovica ešte praží, neváhajte vyskúšať, čo je lepšie.

1 Comment

  1. Pingback: Dhal z mungo fazuliek - Dcérka

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *