Vegan halušky s bryndzou a tempehom

Vegan halušky s bryndzou a tempehom sú krásna náhrada, za klasické slovenské halušky s bryndzou. Na Vegánskych hodoch som zjedla veľa druhov a presvedčila sa, že tofu dokáže obstojne napodobniť aj bryndzu. Takéto vegan halušky bryndzou a tempehom sú vlastne plné zdravého proteínu a s minimom tukov! To je ešte lepšie ako originál.

Tento slovenský recept som chcela pripraviť, lebo som si práve doniesla od starej mamy taniere a doplnky na fotenie v slovenskom ľudovom štýle. Chcela som ich využiť na fotenie, a tak prišiel čas na vegan halušky s bryndzou.

Ingrediencie na zemiakové halušky:
 750g očistených zemiakov typu B
 250g hladkej alebo polohrubej múky
 1PL soli
Prílohy:
 190g údeného tempehu (alebo údeného tofu)
 pažítka

 

Ingredients

Ingrediencie na zemiakové halušky:
 750g očistených zemiakov typu B
 250g hladkej alebo polohrubej múky
 1PL soli
Prílohy:
 190g údeného tempehu (alebo údeného tofu)
 pažítka

Directions

Zemiakové halušky
vegan zemiakové halušky
Halušky sme pripravili jedny, ale skončili pri dvoch verziách vegánskej bryndze. Jednej zo základných surovín a jednej pestrejšie dochutenej. Obe chutia dobre a neviem sa rozhodnúť, ktorá je lepšia, vlastne sú dosť podobné. Takže môžete ušetriť a variť zo základných surovín. Tu sú obe.

Ingrediencie na jednoduchú bryndzu:
 2x biele tofu
 250ml kyslej sójovej smotany (Joya) alebo zakysaný nápoj (Lunter)
 25g cibule
 2 PL lahôdkového droždia
 2 menšie citróny
 1 PL soli
Ingrediencie na zložitejšiu bryndzu:
 2x biele tofu
 100g lahôdkového tofu
 250ml kyslej sójovej smotany (Joya) alebo zakysaný nápoj (Lunter)
 1 sojakrém nátierky
 50g francúzskej nátierky
 25g cibule
 2 menšie citróny
 1 PL soli
 1/2 PL lahôdkového droždia

Množstvo4 porcie
NáročnosťPokročilýCelkovohodina

Ingredients

Ingrediencie na jednoduchú bryndzu:
 2x biele tofu
 250ml kyslej sójovej smotany (Joya) alebo zakysaný nápoj (Lunter)
 25g cibule
 2 PL lahôdkového droždia
 2 menšie citróny
 1 PL soli
Ingrediencie na zložitejšiu bryndzu:
 2x biele tofu
 100g lahôdkového tofu
 250ml kyslej sójovej smotany (Joya) alebo zakysaný nápoj (Lunter)
 1 sojakrém nátierky
 50g francúzskej nátierky
 25g cibule
 2 menšie citróny
 1 PL soli
 1/2 PL lahôdkového droždia

Directions

Vegan bryndza

Postup na vegan halušky s bryndzou:

Začala som s 1 kg zemiakov typu B, ktoré som ošúpala a nastrúhala na drobno na jemnom strúhadle. Zostalo 750g surového zemiakového “pyré”. Pridala som 1PL soli a 250g hladkej múky. To koľko múky použijete bude záležať od zemiakov a tie sú každé iné. Dôležité je, aby sa cesto nerozpadávalo – netieklo, keď ho naberiete, ale držalo spolu.

Halušky si zobral na starosť môj priateľ a rozhodol, že použijeme hladkú múku, ako používa jeho mama. Môžete použiť aj polohrubú alebo zmes oboh múk, ako chcete a ste zvyknutí. Keď zovrela voda začali sme hádzať vegan halušky cez haluškovač do nej. A keď halušky vyplávali, vybrali sme ich a scedili.

vegan halušky s bryndzou

Poznámky k surovinám:

Tofu a nátierky na bryndzu používam značky Lunter. Majú mäkšie tofu, ktoré je dobré na nátierky (aj túto bryndzu môžete spraviť hustejšiu ako nátierku ak pridáte menej smotany). Aby ste dosiahli jemnú kyslosť budete potrebovať biely – kyslý rastlinný jogurt, ideálne kyslú smotanu, ak nemáte odskúšanú smotanu, skúste značku Joya. Ak budete mať kyslú smotanu, použite menej citrónu. Joya smotanu nájdete v Bille či Vegane. Zakysaný nápoj nájdete v Yeme, Terne, Vegane, Kauflande a niekedy aj v obyčajnej jednote, ale podľa mňa nie je až tak kyslí. Stojí asi 1,30 eura.

Zvyšok vecí od Luntera nájdete bežne v obchodoch. Niekedy je ťažšie nájsť sojakrém, lebo sa rýchlo vypredá. Väčšinou ho nájdem v Kauflande a Yeme. V Prahe ho chodím kupovať v stredu do World Vegan (do víkendu sa vypredá), kde nájdete aj iné Lunter výrobky. Ja som teraz všetko nakúpila online cez Košík, lebo som nemala čas hľadať zakysaný nápoj a našťastie majú všetko, čo som potrebovala.

vegan halušky

Postup na vegan bryndzu:

Čo sa bryndze týka, tak budete potrebovať nejaký mixér alebo kuchynský robot. Tofu som si rozobrala na menšie kúsky, cibuľu nakrájala na drobno, odšťavila citróny a pripravila odmerné lyžičky na korenie. Na dno mixéra som dala cibuľu, biele tofu, zaliala zmes smotanou- zakysaným nápojom, pridala korenie alebo nátierky (podľa receptu, ktorí si vyberiete) a mixovala do hladka. Vegánsky bryndza s nátierkami je o niečo krémovejšia, ale obe sa dajú vyšľahať do krémovej konzistencie. Ideálne spravte bryndzu skôr a nechajte ju vychladiť. Aj na druhý deň sú chute ešte lepšie zmiešané.

Ak nie ste fanúšik cibule, ako nie som ani ja, takáto rozmixovaná mi nevadí. Pripadne použite len francúzsku nátierku, ktorá dodá tiež cibuľovú chuť. Ak sa nebojíte farby, použite fialovú cibuľu, ktorá je sladšia. Bryndzu sfarbí jemne do ružova. Mne červená cibuľa chutí viac a hlavne obsahuje ešte viac živín ako tá biela.

vegan halušky s bryndzou

Vegan halušky s bryndzou:

Posledný krok je nakrájať si údený tempeh na menšie kocky a na oleji ho opražiť do chrumkava. Môžete použiť aj údené tofu, obe varianty sú skvelé ak tofu poriadne opražíte. Halušky zmiešajte s vegan bryndzou, na vrch pridajte tempeh a pažítku. Je to jednoduché, ale v tomto momente ste už v kuchyni strávili tak pol dňa… Ale stálo to za to. Vegan halušky s bryndzou musí skúsiť každý slovenský vegán.

vegan halušky s bryndzou a tempehom