O Surovej dcérke: FAQ

Ahojte! O Surovej dcérke

Volám sa Nikoleta Kováčová a môžete ma volať Surová dcérka. Od októbra 2013 som vegánka. Začala som skrz raw stravu, preto mi tu zostal aj prívlastok “surová”. Teraz sa na youtube a blogu venujeme hlavne etickému vegánstvu, rastlinným receptom a netestovanej kozmetike. Nájdete u nás aj veľa raw receptov, ktoré vytvorila aj moja mama. Ona je veľký šéf na všetko sladké a ja zase na kecanie o vegánskom živote a experimenty s Ázijskou kuchyňou.

Často hovorím aj o témach ako je ateizmus, bezdetnosť či modeling. A to veľmi na rovinu a “surovo”, preto si môžete meno spájať aj s tým, že vám hovorím veci proste na rovinu. Vadia mi predsudky v našej spoločnosti, nalinkovené ideálne životy, do ktorých nás tlačí spoločnosť a netolerancia. Som veľmi liberálna postojom k životu a otvorená novým veciam. Snažím sa hľadať lepšie a racionálnejšie spôsoby, ako premýsľať o našich životoch.

Ak vás zaujíma vegánstvo, zablúďte na môj youtube, kde nájdete všetky videá na rôzne témy. Ak máte niečo konkrétne, na čo sa chcete spýtať, tak mi kľudne napíšte správu.

Okrem blogu sa venujem aj marketingu, dlho som pôsobila aj ako modelka. Teraz pracujem aj na projektoch ako je Veganizuj.sk. Som ambasádorom Happy Cow pre Bratislavu. A pomáham aj s tvorením zoznamu náhodne vegánskych potravín Vegapo.sk. Dokončila som Digital Marketing Nanodegree program od Udacity a so social media marketingom pomáham aj iným značkám. Pracujem ako social media manager v difitálnej agentúre – tu hlavne fotím a píšem texty, spravujem sociálne siete. Moje fotografické portfólio nájdete tu.

Teraz žijem v Prahe, pochádzam ale z Piešťan, kam chodím často za rodinou a za našimi 3 zachránenými mačkami.

Časté otázky: FAQ

Čím natáčaš videá?  
Natáčam na Canon G7X.

Čím fotíš jedlo? 
Používam Canon 200D, objektív 50mm F/1.8 a 24mm F/2.8

Ako dlho si vegánka? Prešla si postupne alebo nárazovo? Ako začať?
Vegánka som cez 6 rokov a prešla som z dňa na deň, ale po intenzívnej príprave. Preto väčšinou odporúčam prechádzať postupne, kým nie je človek pripravený – treba mať trochu prehľad vo výžive a receptoch. Takže začnite tým, že si vyhľadáte a otestujete rôzne recepty a potraviny. Takže si nakúpte jedlo, aby ste mali reálne čo jesť. Choďte do vegan podnikov. Prečítajte si niečo o základoch výživy.

Prečo si vegánka?
Vegánsky som sa začala stravovať počas života v Ázií, konkrétne v Indii, kde sa nedalo stravovať tak ako som bola zvyknutá. Európske potraviny neboli všade dostupné a ak boli, tak boli príliš drahé na moje vreckové. Hľadala som nejaké iné stravovanie a našla vegánstvo… Začala som teda z núdze a pre seba. Rýchlo som ale prišla na to, že vegánstvo má etický a ekologický aspekt. Preto som vegánkou.

Je vegánska strava drahšia ako bežná?
Nie. Všetko záleží od zloženia stravy. Ja míňam menej peňazí ako vegán. Je to preto, že kupujem hlavne základné suroviny a varím doma. Strukoviny, obilniny ani zelenina nie su drahé. Drahšie sú niektoré polotovary ako mlieka, jogurty, syr, maslá, náhrady mäsa atď. Týchto potravín kupujem najmenej a vyberám si lacnejšie. Nie sú to veci, ktoré musia byť vo vašom jedálničku denne. Ja mesačne miniem asi 70-100eur na moje jedlo a večere pre dvoch (nerátam jedlá vonku, len to, čo varím pre seba alebo seba a priateľa). V lete menej lebo máme záhradu a ušetrím na zelenine. 

Výživa

Ako sa mám stravovať? Kde zoženiem jedálniček alebo zoznam potravín?
Odporúčam siahnuť aspoň po jednej z týchto kníh, ktoré recenzujem vo videu. Vegan for life obsahuje všetko, čo sa zíde na začiatok – o výžive, ukážkový jedálniček, potraviny. A dá sa stiahnuť zadarmo tu.

Počítaš si kalórie a živiny? 
Na začiatku som si počítala. Odporúčam to každému, aby ste si boli isté, že jete dostatok. Teraz po rokoch to už nerobím, lebo mám svoju stravu v oku a necítim potrebu niečo počítať. Denne prijmem okolo 2000kcal, niekedy o dosť viac, niekedy menej. Nechcem, aby ma strava nejak obmedzovala, takže sa moc rátaním už nezaťažujem. Jem vždy, keď som hladná a toľko koľko sa do mňa zmestí.

Berieš nejaké vitamíny? 
Áno, viac aj v tomto videu. Stále beriem B12, v zime vitamín D a niekedy aj vápnik alebo kelp.

Čo si myslíš o sóji? 
Sóju považujem za zdravú potravinu. Hlavne vo forme tempehu alebo iných fermentovaných potravín. Ale aj obyčajné tofu je stále zdraviu prospešné. Na Slovensku nejeme GMO sóju a naše tofu býva naviac aj bohatým zdrojom vápnika. Takže sóju aj tofu si doprajem niekoľko krát do týždňa. 

Čo ak som pri vegánskej strave stále hladná a unavená? 
Je pravdepodobné, že prijímaš príliš málo kalórií. Odporúčam pridať na porciách a zamerať sa na správne zložky. Základom vegánskej stravy sú strukoviny a obilniny. Nezabúdaj na zdravé tuky ako oriešky, semienka. Odporúčam preveriť si dostatočný príjem energie a živín napríklad cez cronometer.com alebo kaloricketabulky.cz

Je podľa teba vegánstvo vhodné pre deti, tehotné či kojace? 
Áno, je. Ak je to správne vyvážená vegánska strava, je vhodné pre každú vekovú kategóriu.

Ako schudnúť/pribrať? 
Základ chudnutia aj priberania sú kalórie. Dopredu upozorňujem, že prehnané obmedzovanie kcal vás nikam nedostane, skôr zhorší všetko. Musíte aj zistiť či naozaj nejaké chudnutie potrebujete. Ak chudnete, musíte príjmať viac kcal a zväčšiť porcie. Ak priberáte, musíte ubrať a väčšinou stačí málo. Nerobte si z vegánstva diétu. Dajte tomu čas a len si sledujte, aby ste nejedli viac, ako potrebujete. Ak príjmate 2500kcal denne a priberáte, tak vám stačí menej, skúste zistiť koľko to je. Neodporúčam ísť hlbšie ako 1800-2000kcal pre dospelú ženu. Sústrediť sa na celistvú “whole food” stravu. Ak ste mali nejaký problém s príjmom potravy ako anorexia alebo bulímia, tak neodporúčam sústreďovať sa na chudnutie a čísla. Ak môžete, vyhľadajte pomoc vegánskeho výživového odborníka. 

Kozmetika

Ako sa staráš o svoje vlasy? Používaš nejakú farbu? 
Vlasy si teraz nefarbím, používam hlavne kozmetiku Maria Nila alebo Desert Essence (prírodná). Tieto dve značky vyhovujú mojim vlasom najviac, lebo zabraňujú zachlpovaniu a zlepšujú rozčesávanie. Maria Nila má aj farbiace masky, ktoré vydržia pár týždňov. Každopádne vlasy mám pekné a lesklé skôr geneticky a stravou. Kozmetikou riešim len problém so zachlpovaním.

Akú dekoratívnu a pleťovú kozmetiku používaš? Čo akné a vegánstvo?
Rúže, na ktoré dostávam najviac otázok sú od Jefree Star cosmetics.
Ďalej používam najčastejšie kozmetiku Milani a Zao (prírodná). Všetko, čo skúšam nájdete na mojom youtube. 
Pleťovú kozmetiku dosť mením. Skvelá je napríklad Dermalogica, Naomi, Argital. Používam ešte čierne mydlo a o akné mám toto video.

Ako zistím či je kozmetika netestovaná na zvieratách? 
Začať môžeš na mojom zozname netestovanej kozmetiky. Ak tam značku nenájdeš a je to nová značka či značka zo zahraničia tak hľadaj v európskom zozname na Leapingbunny.org a Crueltyfreeinternational.org pre medzinárodné značky. Ak značku na zoznamoch nenájdeš a hovorí, že má HCS, tak je možno nová a nie je ešte na zozname. Skús napísať mail na niektorú oficiálnu adresu. Ja píšem na:  info@leapingbunny.org, kde mi vždy pomohli.

Ak máte ďalšie otázky, skúste ich vyhľadať na mojom youtube alebo blogu. Ak nenájdete odpoveď, tak mi napíšte na mail alebo instagram.

Nikoleta
Surová dcérka



(Visited 7 096 times, 1 visits today)

4 Comments

  1. Jozef Kaščák 13. septembra 2018 at 16:22

    Zdravím, Nikoleta,

    chcel som sa iba pripomenúť s návrhom spolupráce, ktorý som Vám cez tento formulár posielal 28. 8. 2018.

    Veľmi pekne ďakujem za Váš čas.

    So srdečným pozdravom

    Kaščák, Botticelli

    Reply
    1. mm Surová dcérka 13. septembra 2018 at 19:15

      Dobrý deň, Jozef,

      neprišiel mi bohužiaľ žiaden mail. Posielali ste ho na adresu: kovacova.ni@gmail.com? Na tej ma urcite zastihnete.

      Reply
  2. Stanislava 15. marca 2019 at 9:02

    Dobrý deň, Nikoleta,
    sledujem dlhšie Váš blog a stravujem sa na 80 percent vegánsky – výnimkou je zatiaľ parmezán a biely jogurt, ale postupne plánujem prejsť na plnú vegánsku stravu.
    Vyskúšala som už všetky Vaše recepty a sú naozaj výborné.
    Mohli by ste na Vašej stránke uverejniť zoznam vegánskych potravín, ktoré máte vždy doma?
    Plánujem urobiť v obchode Slnečnica prvý veľký nákup. Tofu, cícer, červenú šošovicu mám bežne doma, ale rada by som sa riadila Vašim základným zoznamom.
    ĎAKUJEM PEKNE

    Reply
  3. Sara 5. septembra 2019 at 10:58

    Mila Nikoleta,
    velmi sa mi paci tvoja webova stranka, recepty aj videa – uz niekolko rokov si ich rada pozeram.
    Vecsiny tvojich receptov na webe sa nasledovne odstavce netykaju, ale rada by som upozornila na jeden problem u niektorych tvojich receptov.
    Veganizovane recepty ktore su zalozene na polotovaroch a este k tomu specifickych pre Slovensko, nemaju dlhy zivot a siroky zaber uzemia. Zijem v Rakusku a chcela by som si urobit napriklad veganske bryndzove halusky:
    biele tofu (sunfood) – milsie by mi bolo popisat ake prirodne tofu – tuhsie, stredne alebo silky…
    lahodkove tofu – to viem ze je specialne na Slovensku ale tu – ochutene akym sposobom?
    soja krem natierka – ?
    francuzka natierka – ?
    V inch receptoch:
    hraska?
    arasidove maslo – velmi sa lisia obsahom curku, soli, pridaneho tuku a aj ci maju alebo nemaju kusky – je lepsie udavat arasidovy mouse – to su vzdy len hladko rozomlete ciste prazene arasidy
    vegan parmezan – tiez velmi siroky pojem

    Moja skusenost s veganskymi alebo veganizovanymi receptami je velmi zla – casto pouzivaju autori prave tento sposob – smotana sa nahradi veganskou smotanou, mlieko veganskym mliekom a uplne najlepsie je ked sa vajcia nahradia dajakou momentalne na trhu dostupnou nahradnou zmesou…
    Taky chytry je kazdy aj sam – na to nepotrebuje recept. Dolezite su prave rady a skusenosti ako tie jedla urobit zo zakladnych potravin, ake suroviny su vhodne a ktore napriek nazvu vedu k neuspechu.
    Polotovary ako natierky, ochutene tofu, nahrady vajicok, veganske mlieka – to vsetko je na trhu momentalne a tiez nie vsade. Tieto polotovary uz po kratkom case z trhu zmiznu a mila kucharska kniha sa stane bezcennou. Mam ich par doma – kupila som ich v prvotnom nadseni a teraz hladam uz len take, kde si autor da zalezat na tom poriadne popisat o co pri tych surovinach ide a ako si pripadne niektore zakladne polotovary vyrobit sam a ako ich aj na dlhsi cas uskladnit.
    Ak ide o reklamu urcitych vyrobkov – mozu byt v zatvorke uvedene, nie kazdy si chce vsetko robit doma sam, pripadne vela ludom viac chutia potraviny ktore boli vyrobene z nespocetneho mnozstva surovin vo velmi specifickych doma nenapodobitelnych podmienkach.
    Okrem toho ked nie je upresnene, napriklad mlieko, moze to cely recept pokazit – nie kazde veganske mlieko chuti rovnako. Preto by podrobnejsi a jasnejsi popis – napriklad ci nema mlieko obsahovat ziaden cukor, ci musi obsahovat bielkoviny (ryzove napriklad ziadne bielkoviny nema a je aj bez pridania cukru prisladke napriklad na besamelovu omacku)

    Tesim sa na tvoju novu knihu Slovegan – dufam v to ze je zostavena v tomto zmysle.

    S pozdravom
    Sara

    Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *