Recenzia na Vegan v kondici, Jíst zvířata a Insomnia

Brendan Brazier: Vegan v kondici

Knihu Vegan v Kondici som si musela prečítať, lebo sa objavuje všade a má veľa 5 hviezdičkových recenzií. Vraj stojí za prečítanie aj keď človek nejde trénovať na triatlon. Možno ak by to bol môj prvý kontakt s vegánstvom, tak by som túto knihu tiež hodnotila pozitívne. Ale za ostrieľanejších vegánov ju hodnotit pozitívne nemôžem.

Čo vidím ako mínus knihy Vegan v kondici:

– chýbajúce zdroje ku akýmkoľvek vedeckým a výživovým tvrdeniam, kniha tak nevzbudila dôveru
– rozoberanie kontroverzných tém ako prekyslenie, čo tiež pri dôvere nepomohlo
téma vitamínu B12 je slabo spracovaná a dodáva úplne zlé informácie, že vegánovi stačí lahôdkové droždie ako dostatočný zdroj tohto vitamínu. Toto je čisto nevedecký prístup, ktorý ma najviac sklamal. Dá sa doplňovať fortifikovanými potravinami, ale u nás je ich málo a treba to rozobrať podrobnejšie. Autor však odporúča potraviny ako chlorela, miso a droždie, ktoré obsahujú asi len neaktívne analógy b12tky. A ak je táto kniha vegánskou bibliou, tak sa nečudujem ako chabé je povedomie vegánov o vitamíne B12, ktorý je naozaj dôležitý.
– aj keď autor tofu v texte nejak extra neodsudzuje, ani ho nejak neodporúča a nezaraduje ho do nákupného zoznamu a ani v receptoch som ho nezazrela. Aj lepku a obilninám sa vyhýba viac ako je nutné. Zaradiť zemiaky a ryžu na vrchol výživovej piramídy mi tiež prišlo prehnané obmedzovanie. Ale beriem to s rezervou ako návrh stravy pre vytrvalostný šport.

Celá recenzia na knihy:

Nejaké plus Vegan v kondici:

– venuje sa ekologickej otázke – životnému prostrediu a téme ako je naša strava ovplyvňuje naše životné prostredie (bohužiaľ tiež bez zdrojov)
– každý deň zjedzte veľký zelený šalát, rada ktorú si treba brať k srdcu! Niektoré všeobecné výživové rady, ktoré sa veľmi hodia na začiatok, si tu človek nájde. (Ale chýbajú množstvá a podrobnosti, najlepšie zdroje kedže autor vylučuje veľa obilnín či tofu)
– recepty, vyzerajú ľahko, chutne a rada nejaké skúsim a je ich tam prekvapivo veľa :)
– čo si dať pred a po tréningu beriem tiež ako zaujímavé informácie, ktoré človeka pri športe môžu dobre nasmerovať

Zhrnula by som to tak, že ak hľadáte informácie o správnej vegánskej strave, v tomto prípade nájdete na vegánskych weboch lepšie. Táto kniha dostáva odo mňa len jednu hviezdičku. Očakávania ktoré som mala sklamala. Niekedy je chyba očakávania mať. Je to kniha prvorado o diéte, o Thrive diéte. Info o knihe nájdete tu.

Jonathan Safran Foer: Jíst zvířata

V úplnom kontraste s predchádzajúcou knihou tu mám Eating Animals, ktorá je plná informácií, ktoré sú jedna za druhou správne nazdrojované. Kniha bola pre mňa ako jeden longread, dlhý investigatívny článok, v ktorom sa autor snažil prísť na to, ako by sa on mal správať, ako vychovávať syna a či je rastlinná strava tou etickou cestou. Vybral sa sám na nočnú záchranu do veľkochovu, ale nerozprával sa len s aktivistami. Väčší priestor dostávajú ľudia z fariem, zamestnanci, majitelia domácich chovov či vegán, ktorý pomáha stavať bitúnky, aby zabezpečil zvieratám lepšiu smrť.

Jíst zvířata sa zaoberá hlavne etickou a environmentálnou stránkou konzumácie mäsa. Veľmi sa mi páčila kapitola o rybolove, ktorá aj mne priniesla nové informácie a perspektívu. Nie vždy to bolo ľahké čítanie, osobne som si knihu musela dávkovať. Vie však šokovať, inšpirovať k úvahám a zapracovať na etickom vnímaní veci. Odporúčam ju každému vegánovi.

Mínusom knihy je, že sa samozrejme zaoberá situáciou v USA odkiaľ je autor. V EÚ je veľa vecí inak a nedá sa teda používať každý zdroj a argument z knihy. Ďalšou vec, ktorá môže zaraziť vegánov: autor viac či menej obhajuje menšie farmy, kde sa k zvieratám správajú s láskou a chýba tam nejaká ďalšia perspektíva k tomu, čo by sa dialo ak by sme všetci jedli len produkty z fariem. Foer sa naviac nezaoberá inými živočíšnymi produktami, ako mäsom. To pripisujem tomu, že to bola kniha hlavne o jeho prvom kroku – vegetariánstve. Takže informácie k mlieku, vajíčkach, vlne adť. v knihe nenájdete. Mne osobne to nevadilo, len si myslím,. že by si možno zaslúžila pokračovanie aby bol obraz kompletný. Info o knihe nájdete tu.

Vladimíra Šebová: Insomnia

Po zdravý, etike a životnom prostredí tu mám niečo úplne iné. Kniha Insomnia nie je priamo o vegánstve. Je to beletria pre skupinu „young adult“, ktorá sa blíži k oddychovej sci-fi literatúre. Hlavná postava, Sara, nepotrebuje spať a postupne zisťuje prečo je tomu tak a kým vlastne je. Viac o deji a knihe tu. Čo je na Sare ešte zaujímavé? Neje mäso. Niekedy spomenie nočný výlet za oslobodzovaním zvierat z farmy a má aj iné veľmi nenápadné vegánske prehovory k čitateľovi. Niet sa čomu čudovať, kedže autorka, Vladimíra Šebová, je sama vegánkou.

Táto kniha bola pre mňa veľkou oddychovkou a zábavou na cestovanie. Tešila som sa na dej a nenáročné čítanie. Vegána v tejto knihe nebudú rušiť žiadne opisy chutného kusu mäsa. Dávam jej v tejto beletria kategórií asi 3 hviezdičky.

Tento blog môžete podporiť kúpou mojich kuchárok.

Podporte tento blog nakupom kucharok Slovegan

Príprava týchto je receptov je jednou z mojich obľúbených aktivít. Napriek tomu vyžaduje príprava každého takéhoto receptu hodiny času a množstvo surovín. Ak vám moje recepty chutia a chcete ich prípravu podporiť, môžete tak spraviť napríklad kúpou mojich kuchárok Slovegán na www.slovegan.sk

(Visited 779 times, 1 visits today)