Vegan segedínsky guláš s domácou knedľou

Pri spomienkach na jedlá detstva sa mi jednoznačne vybaví aj segedínsky guláš. Bolo to moje obľúbené jedlo vďaka kapuste, rovnako ako strapačky. Po hlivovom guláši, prišiel na rad vegan segedínsky guláš s domácou knedľou. Konečne som zistila, že spraviť domácu knedľu nie je vôbec ťažké. A hlavne, že pridávanie vajíčka či mlieka je absolútna zbytočnosť. Minimálne, čo sa chute a štruktúry týka.

Na domácu knedľu budete potrebovať:

 500g polohrubej pšeničnej múky
 350ml vody
 15g droždia
 2ČL soli
 1ČL cukru
 1PL olivového oleja

NáročnosťZačiatočníkPrípravahodina 40 minútVarenie20 minút

Ingredients

 500g polohrubej pšeničnej múky
 350ml vody
 15g droždia
 2ČL soli
 1ČL cukru
 1PL olivového oleja

Directions

21

Z tohto množstva pripravíte 1kg knedle. Ak nemáte dosť veľký hrniec, tak ju budete variť na viac krát, takže príprava zaberie o ďalších 20 minút viac.

vegan parená knedľa

Vo veľkej mise zmiešajte múku s cukrom, soľou a nadrobeným droždím. Potom pridajte vodu a zmiešajte. Vznikne lepivé cesto, ktoré teraz nechajte 1 hodinu pomúčené v pokoji kysnúť na teplom mieste.

Po hodine cesto rozdeľte na pomúčenej doske na 2 alebo 4 časti, podľa toho, ako veľké knedle sa vám zmestia ho hrnca. Ja som si cesto rozdelila na 4 časti a vytvarovala na bochníky. Nechajte ho potom ešte ďalších asi 20 minút kysnúť. Ak sa cesto lepí, poprášte ho ešte múkou.

Hrniec naplňte do polovice vodou a nechajte ju zovrieť. Pridajte vytvarované cesto (Ja som pridala 2 naraz, takže koľko sa vám zmestí) a hrniec prikryte. Na strednom plameni varte 20 minút bez odkrývania. Najväčšia výzva bola nenakúkať do hrnca. Po 20 minútach som vybrala knedle a dala variť ďalšie. Aj keď prvá knedľa vyzerala trochu ako mimožemšťan, chutila dokonalo!

Domácu knedľu môžete nechať vychladnúť, potrieť jemne olejom a potom zmraziť všetko, čo nespotrebujete. Knedľa je na mrazenie a rozmrazovanie skvelá. Potom nemusíte toto dlhšie jej varenie riešiť.

domáca vegan parená knedľa

Na vegan segedínsky guláš budete potrebovať:

 200g sójových kociek BonaVita(400g po uvarení)
 500g kyslej kapusty
 2PL olivového oleja
 200g červenej cibule
 750ml zeleninového vývaru
 2PL sladká mletá paprika
 2ČL údená mletá paprika
 2PL mletý kmín
 2ČL hladkej múky
 1dcl vlažnej vody
 2x bobkový list
 2ČL sójovej omáčky
 1/4 ČL čierneho korenia
 1/4ČL pikantnej mletej papriky alebo podľa chuti
 štipka soli
 4PL sójového jogurtu/smotany/mlieka
Na sójové kocky
 1,5L zeleninového vývaru
 2PL sójovej omáčky

Množstvo4 porcie
NáročnosťZačiatočníkPríprava30 minútCelkovohodina 30 minút

Ingredients

 200g sójových kociek BonaVita(400g po uvarení)
 500g kyslej kapusty
 2PL olivového oleja
 200g červenej cibule
 750ml zeleninového vývaru
 2PL sladká mletá paprika
 2ČL údená mletá paprika
 2PL mletý kmín
 2ČL hladkej múky
 1dcl vlažnej vody
 2x bobkový list
 2ČL sójovej omáčky
 1/4 ČL čierneho korenia
 1/4ČL pikantnej mletej papriky alebo podľa chuti
 štipka soli
 4PL sójového jogurtu/smotany/mlieka
Na sójové kocky
 1,5L zeleninového vývaru
 2PL sójovej omáčky

Directions

22

Sójové kocky:

Sójové kocky sú vyrobené zo sójovej múky a, keď sa dobre pripravia a okorenia, dokážu nahradiť mäso dokonalo. Na vegan segedínsky guláš budete potrebovať 200g, čo sú dve malé balenia. Zoženiete ich asi v každom supermarkete pod značkou BonaVita a sú fakt lacné ( asi 18czk/0,70eur za balenie).

Príprava je tiež jednoduchá. Zohrejte si liter vývaru, pridajte sójovú omáčku a vo vriacom vývare kocky varte asi 10-15 minút. Po dovarení ich vyberte a nechajte vychladnúť. Potom ich zabaľte do utierky a zbavte sa prebytočnej vody (vyžmýkajte ich). Teraz sa môžu sójové kocky marinovať v oleji a korení, ale pre segedín to nie je potrebné. Teraz máte “mäso” a môžete variť guláš.

Pár slov k vývaru.

Ak nemám domáci zeleninový vývar, používam bio zeleninový vývar v prášku alebo v kockách. Bujónové kocky majú krásne zelenú farbu. Zvyčajne sú to bujóny nemeckej výroby. Na obale nájdete dávkovanie, ktorým sa môžete riadiť. Bio bujóny nájdete napríklad v DM drogerií, Yeme, Alberte a zdravej výžive. Ja mám teraz doma vývar v prášku značky Rinatura. Na tento recept budete potrebovať tak 2 litre vývaru – 4 kocky bujónu.

vegan segedínsky guláš

Varenie vegan segedínskeho guláša:

Očistite a nadrobno nakrájajte červenú cibuľu. Asi 5 minút ju hrnci na oleji smažte do zlata na strednom plameni. Potom na papriku pridajte sladkú a údenú mletú papriku, múku a premiešajte. Potom zmes zalejte trochou vlažnej vody.

Teraz pridajte presušené sójové kocky, kmín, pálivú papriku, čierne korenie, soľ a bobkový list. Všetko zalejte vývarom, pridajte sójovú omáčku a nechajte asi 5-10 minút na miernom ohni zakryté variť.

Teraz už treba pridať len kyslú kapustu. Môžete ju premyť alebo nie, ak máte radi kyslejší segedín. Potom všetko spolu varte – duste až, kým kapusta nezmäkne. Takže tomu dajte tak 20 minút.

Po uvarení vegan segedínu vyberte bobkový list a pridajte sójovú smotanu, jogurt či mlieko na zjemnenie chuti. Ja som pridávala len trochu, ale kľudne môžete pridať aj celé balenie sójovej smotany (cca 200ml), ak ste navyknutý. Ďalej som už vegan segedín nezahusťovala.

Vegan segedínsky guláš som servírovala s čerstvou knedľou. U nás doma sme robievali segedín vždy viac kyslí a túto verziu som robila podľa neho. Ešte lepší je na druhý deň, keď sa všetky chute spoja.

Ak sa vám tento recept páčil, mohli by vás zaujímať aj ďalšie vegan slovenské recepty. Ak vám bude vegan segedínsky guláš chutiť, napíšte komentár alebo pošlite fotku na instagram.

vegan segedínsky guláš
vegan segedínsky guláš

(Visited 10 274 times, 26 visits today)

3 Comments

  1. Pingback: Sviečková z hokkaido tekvice - Surová Dcérka

  2. Pingback: Vegan hlivový guláš so zemiakmi a údenou paprikou - Surová Dcérka

  3. Pingback: Slovegán: Moja prvá kuchárska kniha - Surová Dcérka

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *